maandag 23 juli 2012

Een kameel, een schop en Mark Zuckerberg - blog 3 ZA


Woensdag 18 juli
Mart en ik zijn klaar voor de eerste trainingsdag. Hoe zullen de deelnemers reageren? We willen ze zoveel mogelijk zelf laten ervaren en doen. De ruim 40 deelnemers zijn nieuwsgierig, afwachtend en onbekend voor elkaar. De bedoeling is dat we ze vaardigheden en oefeningen leren die ze gaan doorgeven aan de jongeren waarmee zij werken. 
Ze maken kennis door te vertellen over zichzelf. Er komt meteen het een en ander los. Ze zijn als sponzen, hongerig om te leren en spreken vanuit hun hart. De associatie-oefening is nieuw voor hen. Wat komt er in je op bij woorden als: politiek, liefde, werk, muziek, boosheid? Twee oude vriendinnen zijn hogelijk verbaasd opeens allerlei nieuwe dingen over elkaar te weten te komen. Verbeelding en actie zijn de toverwoorden voor deze groep. We gaan een stap verder met een moderne versie van blindemannetje. De een leidt de ander, die zijn ogen dicht heeft, door de ruimte. Iemand vertrouwen die je net 10 minuten kent is moeilijk voor sommigen. Een ondeugende, jonge vrouw vertelt ons: ’Ik vertrouw niemand. Ik wil wel, het is zo moeilijk, daarom zei ik hardop: ‘Ik vertrouw je, ik vertrouw je, maar ik was doodsbenauwd!’
De uitstapjes naar de townships en andere informatie komt nu goed van pas. We begrijpen beter hoe diepgaand deze oefeningen kunnen zijn. De deelnemers zijn trots. Wij ook. We genieten met volle teugen van het werken met deze fantastische mensen.  
De emotionele bankrekening, over het opbouwen van goeie relaties, doet veel stof opwaaien. Het metaforische verhaal van de wc-boy op het vliegveld (zie blog 2) die zegt ‘Welkom in my house!’, zorgt ervoor dat de deelnemers van hun stoel vallen van het lachen. 
We eindigen met een gezamenlijke lunch ter ere van Madiba. 
Trainingsdag 2
We beginnen met het huiswerk: werken aan goede relaties door iets voor een ander te doen. Een jonge vrouw vertelt dat ze gisteren meteen haar vriendin op belt. Ze zien elkaar al 2 jaar niet, vanwege een akkefietje en hebben een super gezellige avond. Een man staat op en zegt: ‘ik weet niet of ik iets goeds deed. Ik gaf een hond een schop! De kinderen durven er niet langs. Hij zit nu achter een hek en doet geen kwaad meer!’ Iedereen zit op het puntje van zijn stoel. Een discussie barst los. We zoeken gezamenlijk naar alternatieve oplossingen en gaan door met de vraag: 
‘Welk dier wil je zijn? Schrijf op welke eigenschappen je aanspreekt.’ 
Een paar meiden barst in lachen uit. Een van hen is zwanger en schrijft ‘kip’ op. Verder   variëren de antwoorden van mier, kameel, schildpad tot leeuw en adelaar. 
De oudere dame die kameel opschrijft zegt dat ze sterk is, doorzettingsvermogen heeft, voor anderen zorgt en een overlever is. De hippe, goed geklede jongen zegt dat mieren goed samenwerken, heel sterk zijn, slim en georganiseerd. 
Tot onze grote verbazing zegt de man die de hond een schop gaf, dat hij zelf een hond wil zijn. Een hond is waakzaam, trouw en vooral vergevingsgezind! De groep applaudisseert. 
Op deze manier komen ze steeds meer over hun eigen talenten en karakter te weten. En ze vinden het nog leuk ook. Precies wat we willen. Leren op een actieve en speelse manier. 
De vraag: Wie is je held? maakt ook veel los. 
‘Mijn moeder, ze was zo sterk, zo beschermend, zo lief, ze is mijn grote voorbeeld!’
‘Mark Zuckerberg, van Facebook, want ik wil ook een wereldwijde ondernemer worden.’ 
‘Mijn oom, de priester, mijn oma.’ 
Voor het eerst komen ze ook naar voren om hun verhaal te vertellen. De zachte, bescheiden stemmen worden al wat krachtiger. 
Buiten heeft Mart een opstelling gemaakt met een steigerplank en 6 stenen. Het ziet er wankel uit. Toch durven de deelnemers erop te lopen en te ervaren hoe ze zich voelen in deze situatie, wat hun grenzen zijn en hoeveel ze nog kunnen bewegen. Twee mannen durven zover te gaan dat de hele installatie in elkaar kiepert. Ze landen eenvoudig op hun voeten. 
We eindigen de dag met een belangrijke oefening over het indelen van je tijd. Ook krijgen ze huiswerk mee. 
Morgen alweer de laatste dag. Hoewel, we overwegen 2 extra dagen aan te bieden aan diegene die nog een stapje hoger wil gaan. We zijn benieuwd hoeveel mensen er op dat aanbod in zullen gaan.  
Later meer.
Michel Linthorst 
www.you4mula.org
michellinthorst@live.nl

1 opmerking:

  1. Geweldig wat jullie doen.
    En mooi opgeschreven.
    Dus een genot om te lezen.
    Aad

    BeantwoordenVerwijderen