donderdag 26 juli 2012

Zimbabwe, leiderschap en certificaten, blog 4 - ZA

26 juli 2012


Het is alweer de laatste trainingsdag en we hebben een verrassing voor de deelnemers:  we geven een extra training van 2 dagen. 27 mensen schrijven zich direct in.  
De level 1 training eindigt vandaag met oefeningen in samenwerken, vertrouwen, leiderschap, wie ben ik, communicatie, dromen en je doel bereiken. De groep maakt van een stapel kranten en plakband een brug tussen twee tafels. Hij houdt Mart en mij makkelijk. Dit overtreft hun verwachtingen en de onze. De praktische aanpak werkt goed. We geloven heilig in deze benadering. Steeds meer mensen breken open en hun zelfvertrouwen groeit. De groep is steeds hechter en werkt fantastisch samen.
De jonge, ondeugende vrouw die op dag 1 zegt dat ze niemand vertrouwt, toont vandaag opeens leiderschapskwaliteiten. Ze neemt als vanzelf de leiding in een oefening. De hele groep volgt haar als makke schapen. Ze is zelf ook verbaasd over haar verborgen kwaliteiten. 
Siya de geestelijk begeleider van Sophumelela en vertrouwenspersoon met groot aanzien woont de meeste van de trainingen bij. Hij zegt na afloop: ‘De training is heel relevant en belangrijk in het dagelijkse leven van deze mensen. Er is een grote behoefte aan. Veel mensen worstelen met vertrouwen omdat er veel heeft plaatsgevonden in hun leven, de oefeningen om andere mensen te vertrouwen helpt hier enorm mee. Het zou fantastisch zijn om dit programma in de scholen te gebruiken. Deze onderwerpen zijn heel fundamenteel in onze levens. Hoe eerder we ermee kunnen beginnen... stel je je voor wat het zou kunnen betekenen. bijvoorbeeld voor zelfvertrouwen en zelfbeeld. Als al onze jongeren dit leren zou ons gemeenschap er heel anders uit zien, niet alleen vandaag maar ook morgen.’ 

We eindigen de cursus met het uitreiken van de certificaten. Heel belangrijk voor de deelnemers. Sommige van hen hebben helemaal nooit op school gezeten. Een van hen zegt:’ Ik kan wel huilen van geluk, maar doe dat alleen van binnen, ik ben zo trots dat ik eindelijk een diploma heb!’ 
We vragen de groep ook nog even om hun mening over de training:  
‘Deze ervaring was heel verrijkend, ik wou dat we meer en meer konden leren, en ik wil dat jullie naar Zimbabwe komen’ 
‘Ik heb deze manier van werken nog nergens gezien’.
‘Ik genoot van elke seconde en ik wou dat het nog weken door kon gaan
‘Ik heb ontdekt dat je in je leven veel talenten hebt maar dat je dat niet realiseert’ 
‘Nu weet ik wie ik ben, ik heb echt in mezelf gekeken en nu weet ik wat ik wil in het leven, dit is wie ik wil zijn.’
‘Wow, deze training komt op de juiste tijd, ik wil verandering zien in Afrika, verandering in het leven van jonge mensen.’
‘Ik dacht altijd dat ik alleen kon werken, maar nu weet ik dat ik andere mensen nodig heb en dat relaties belangrijk zijn.’ 
‘Ik kan met deze kennis heel veel doen en bereiken.’
‘Ik kom van Botswana, ik kom morgen heel vroeg, weet je, oh mijn god, ik wist deze dingen echt niet, de training was erg goed, het opende emoties en zelfbewustzijn.’
‘Het heeft me meer geleerd over mijzelf, het was een eyeopener, ik kwam voor iets anders, maar ik heb hier veel meer aan gehad.’
‘Deze dingen zijn nieuw voor ons. Je moet diep in jezelf gaan en onderzoeken wat het belangrijkste is om te doen.’

Later meer
Michel Linthorst 
michellinthorst@live.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten